2 november 2019

Irland

Resor

Nu har vi kommit hem från vår resa till Irland. Vi har gjort massor. Vi åkte från Arlanda i fredags och var i Dublin strax efter kl 14 irlänsk tid. Irland ligger en timme efter oss. Vi bodde på hotell Buswell i centrala Dublin från fredag till måndag.

På fredagskvällen åt vi pizza på restaurang Gotham. Pizzan var jättegod. Det blev även efterrätt. Totalt gick det på 660 kr, billigt.

På lördagen gick vi och hämtade makens nummerlapp till Dublins maraton som han sprang på söndagen.

Efter vi hämtat nummerlappen blev det sightseeing i Dublin.

Först en tur till Trinity college där vi efter 30 minuters köande bl.a. besökte the long room, som är med i Harry Potterfilmerna.

Vi skulle även besöka Saint Patrick church men den var tyvärr stängd.

Det blev istället fika på Butlers där jag åt en jättegod scones. Maken laddade upp med två wienerbröd.

Sedan blev det ett besök i garnbutiken This is knit. Så fina garner. Det är tydligen populärt att sticka i mohair igen. På 80-talet stickade jag massa tröjor i mohair på stora stickor. Jag kunde inte låta bli att köpa några garnnystan.
Av garnet ska jag sticka en liknande sjal som på bilden nedan.

På bilden ovan ses de fyra garnnystanen jag köpte. Jag köpte även två böcker och tre jultidningar. Det finns jättebra bokaffärer i Dublin och böcker är billigt. Jag köpte bara två böcker men maken och dottern köpte tillsammans över tio böcker.

På söndagen sprang maken maraton. Jag och dottern försökte se honom springa men vi såg inte honom någon gång. Vi sågs på hotellet efter loppet. På kvällen blev det ett besök på en irlänsk pub med musik och dans samt irlänsk mat, supertrevligt.

På måndagen åkte vi buss till Dublins flygplats där vi hyrde en bil. Vi tog oss först till Galway, sedan till Cliff of Moer och sedan åkte vi på ring of Kerry. Vi bodde på två olika bed and breakfast och ett hotell innan vi på torsdagsmorgonen återvände till Dublins flygplats och bodde på ett hotell där. Det blev även ytterligare ett besök i Dublins city på torsdagskvällen. Vi åt då på en indisk restaurang. Här kommer en bildkavalkad från vår Irlandsresa.

Vi har haft en fantastisk resa på Irland. Vi återvänder gärna dit. Irländare är väldigt trevliga och hjälpsamma. Naturen på Irland är fantastiskt vacker. Det var inga problem att hitta bra bed and breakfast ställen. Det finns massor. Vi hittade två väldigt bra via booking.com.

Maken klarade galant att köra vänstertrafik. Jag hade aldrig klarat det. Vägarna utmed Atlantkusten var smala och kurviga. Jag hade inte velat köra där men det gick väldigt bra för maken att göra det.

Nästa maraton som maken planerar att springa är i Paris. Det ser vi fram emot.